Civertan Stúdió   Cím: 1064 Bp., Izabella u. 69.   Telefon: +36 1 332 3261   E-mail: civertan@civertan.hu

A márkanév

A márkanév és a logó az a látható kód, melyet egy cég választ saját imázsának kialakításához, hogy felismerjék és emlékezzenek rá. A márkanév a márka verbális része. Védjegyeztethető Magyarország, több ország, vagy az Európai Unió szintjén. A márkanév a legrövidebb irodalmi alkotás – állítja Volker Bughdal marketingszakértő. Talán még soha nem volt olyan nehéz megalkotni és megőrizni, mint napjainkban, mivel nemcsak kommunikációs, de jogi ismeretek is szükségesek hozzá.

A jó tervezőnek előre kellene látni egy márkanév hosszú élettartamát, sikerét, és tudnia kell, hogy abban a pillanatban, amikor az ő munkája lezárul, akkor kerül a fogyasztóhoz, akkor kezdenek ismerkedni vele.
Nemzetközi szintű márkanév tervezését mindig megelőzi grafikai kutatás, szociológiai, reklám- és piackutatás.
A márkanév a következőkből áll:

  • forma,
  • szín,
  • típusjel.

A tervezés után, a végleges kiválasztás előtt, a márkanevet különféle ellenőrzésnek vetik alá, hogy teszteljék a kommunikatív képességét, melynek szempontjai:

  • felismerhetőség,
  • egyszerűség,
  • összeolvadási képesség,
  • újdonság,
  • eredetiség,
  • emlékezetesség,
  • alkalmasság,
  • alakíthatóság,
  • egy termék, szolgáltatás azonosíthatósági képessége,
  • az előzetesen meghatározott cél elérésének képessége.

A márkanév fő jellemzői

  • A forma
    A leggyakrabban használt formák a kör, a háromszög, a négyzet, és a derékszög. Általában a kör a legnépszerűbb, mert annak geometriai formája a megfigyelő tekintetét magához vonzza, megragadva a figyelmet. A négyzet pedig tökéletes, szimmetrikus forma.
    A derékszög sok meglepetést tartogat, ha függőlegesen, vagy vízszintesen van elhelyezve; ezek mind a tartósság jelképei, de a dinamikusság megjelenítésére nem alkalmasak, amelyre többnyire a háromszöget alkalmazzák.
  • A szín
    A márkanév színét nagyon óvatosan kell meghatározni és használni. A divatos, de nagyon feltűnő, rikító színek tiszavirág életűek lehetnek. Negatív reakciót is kiválthatnak, ezért mindenképp hosszantartó színharmóniát kell kialakítani.
  • A jel
    A jel, mellyel megvalósul, vizuálissá válik egy márkanév, lehet geometriai vagy gesztusjel.
    A geometriai jelek elsősorban hosszútávra alkalmazhatók, mert pontos és a geometriának köszönhetően tartós konstrukciót alkot.
    A gesztusjel dinamikusabb témák bemutatására alkalmasabb. A gesztusjel olyan, mintha egy pillanat alatt készült volna el, egy jeleket felszabadító gesztus, melynek bizonyos esetekben nagyon bonyolult üzeneteket kell összefogni. Nagyon jó kidolgozottságot igényel, ezért az összetevő elemek helyes egyensúlyát el kell érni: optimális eredményt több megoldás kipróbálása, verzió elkészítése után érhetünk el.
  • Felismerhetőség
    A márkanév az a megkülönböztető elem, mely a cég termékét, szolgáltatását egyedivé, felismerhetővé teszi. Egy szimbólum olyan, mint az aláírás: csak magára hasonlít, csak magára emlékeztet: nem szabad más formális tulajdonságait egy kicsit sem megidéznie.
  • Egyszerűség
    Kommunikációs szempontból talán nem is olyan feltűnő, de a grafikai egyszerűség rendkívüli jelentőséggel bír: a márka értelmezhetősége, felismerhetősége nagyon megnő a felhasználók körében, ha egyszerű. Nem szabad általánosítani, de a gyakorlati felhasználás során is különösen fontos, hogy a logotípia könnyen, egyszerűen alkalmazható legen, illetve mutációkat, variánsokat könnyen lehessen belőle előállítani. A dolog nyitja csak annyi, hogy ki kell iktatni minden olyan túláradó tulajdonságot, mely komplikálja az érthetőséget és nagyban megnehezíti a felhasználhatóságot.
  • Szintézis
    A szintézis bármilyen üzenet esetében alapverő jellemző, de leginkább azoknál a márkáknál, ahol egy teljes szolgáltatást, szolgáltatássort kell néhány centiméterben megjeleníteni. Meg kell szabadítanunk mindentől, amit felesleges, és csak azokat az elemeket kell meghagynunk, melyek lehetővé teszik a tárgy vagy képi elem azonosíthatóságát.
    A grafikus kommunikáció vonzereje éppen ebben rejlik: a legkomplexebb üzenetek képi jellel való felcserélése.
  • Az újdonság
    Amikor egy olyan márkanevet kell létrehoznunk, egy olyan termékre, melynél máris rengeteg a hasonló grafikai szimbólum, nagyon körültekintően kell eljárni. Ezekben az esetekben az lesz sikeres, aki a színek, a lettering, a megfelelő geometria, vagy a gesztusjel frissessége segítségével képes lesz kifejezni a termék másságát, vagy olyan, más cégek által nem alkalmazott grafikai elemek segítségével sikerül bemutatni a terméket.

Trademark or trade mark or trade-mark:
A márkanév a márka verbális része a köznyelvben illetve a marketing szóhasználatában. Amennyiben a márkanév védjegyoltalom alatt áll (köznyelven: a márkanév "levédése"), szóvédjegynek nevezik.

Védjegy.lap.hu:
Hasznos linkgyűjtemény a védjegyekről, márkanevek oltalmáról. Aki céget alapít, új terméket gyárt, új szolgáltatást vezetne be a piacra, azok számára elengedhetetlen, hogy megvédjék nevüket, illetve ne ütközzenek más által már védett névbe. A védjegy a legfontosabb piaci versenyeszköz, fontos, hogy tájékozottak legyünk a védjegyeztetés lehetőségeiről.

Grafikai munkára kérje személyes ajánlatunkat!

Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak.