Civertan Stúdió   Cím: 1064 Bp., Izabella u. 69.   Telefon: +36 1 332 3261   E-mail: civertan@civertan.hu

Az arculat

Az arculat a vállalaton belül olyan stratégiai irányítást és ennek megfelelő cselekvési tervet, olyan intézkedések összességét jelenti, amely összehangolva a vállalat/szervezet osztályainak, részlegeinek és csoportjainak tevékenységét, a cég/szervezet belső és külső minősítésének és hírnevének sikeres és meghatározott tartalmú, tervszerű alakítását, építését célozza.

Azaz köznapian: az arculat sokkal több választott színek, formák és megjelenési módok összességénél: filozófia, döntések összessége, melyek mind egy irányba terelgetik az adott társaságot. A vállalati filozófia megjelenési formája, az egész vállalatot átható identitás tudat, mely sikeres alkalmazás esetén a külvilág felé is elég erősen nyilvánul meg ahhoz, hogy a vállalat reputációját megfelelő mértékben növelni legyen képes.

Egy cég befelé és kifelé irányuló önábrázolását és magatartását, megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt összességét értjük. A vállalati magatartás, a vállalati megjelenés és kommunikáció kitüntetett jelentőségű kombinációja, amelyben megjelenik a vállalat személyisége és saját magáról alkotott és közölni kívánt képe. A vállalati arculat jelentősége:

  • Azonosít és megkülönböztet,
  • Minősít,
  • Gazdaságos,
  • A szolgáltatás minőségét is meghatározza.

Összetevői:

  • Magatartás (Corporate Behaviour)
  • Filozófia, kultúra (Corporate Philosophy, Corporate Culture )
  • Vizuális elemek (Corporate Design)
  • Kommunikáció (Corporate Communication)

A cég arculati elemei:

  • Objektív: mi a vállalat múltja/ története, profilja, mekkora a vállalat, milyen a tőkeereje, hány alkalmazottja van stb.
  • Formai: mi a cég neve, emblémája, színvilága (pl. az egyenruhának, a levelek fejlécében, a logóban stb.), hogy néz ki egy alkalmazott névjegye, milyen a belsőépítészet, a portál stb.
  • Tartalmi: hogyan kezelik a partnereket, milyen a hangvétel, a stílus stb.
  • Személyi: milyen a fellépés, megjelenés, a tárgyalóképesség, milyen a ruházat stb.
  • Identitás-béli: név, háttér, célkitűzések stb.
  • Termékeknél: milyen a termékértékesítési koncepció, a vevőszolgálat stb.
  • A vállalati összkép: arculattervezés, filozófia, márka(k), design stb.
  • Vállalati kommunikáció: külső (kifelé irányuló) ügyfélkapcsolat, nyomtatott anyagok, reklám jellegű megjelenések, járművek, építészeti elemek stb.

A vállalati arculat tervezése összetett rendszer, melynek minden eleme felelős a szervezet imázsáért, természetesen eltérő mértékben.
A vállalati arculat kialakítását nem lehet egyetlen nap alatt véghezvinni. Nagyon fontos megelőző átvilágítás, piaci elemzés kell megelőzze, s az elkészült arculati elemeket még mielőtt alkalmazni kezdik, nagyon sokszor tesztelésnek vetik alá.
A vállalati arculat kialakításának lépései

  • helyzetfelmérés,
  • brief és ajánlások elkészítése,
  • döntéshozatal,
  • a megvalósítás megtervezése erőforrások hozzárendelése,
  • megvalósítás,
  • ellenőrzés, visszacsatolás.

A szervezet arculatának tartalmi elemei:

  • Cégfilozófia: Küldetés, jövőkép, követendő magatartási elvek,
  • Önimázs,
  • Szervezeti struktúra,
  • Szervezeti kultúra.

Sok vállalat tesz arra kísérletet, hogy az arculatának tartalmi elemeit, valójában cége filozófiáját, az alkalmazottaktól elvárt viselkedésmintákat, a szabályrendszertvalamilyen módon írásban rögzítse. Sokszor erre vonatkozó utasítások találhatók a nagyobb cégek esetében a kollektív szerződésekben, a dolgozói kézikönyvekben, vagy akár a munkaszerződések mellékleteiben is. Az arculat tartalmi elemei akkor jelennek meg a valóságban is igen erőteljesen, ha sikerül a munkavállalókkal az adott szellemiséget elfogadtatni és a közösség erején keresztül azt a köztudatban meghonosítani.

Céges arculat tervezésére kérje egyedi ajánlatunkat!

Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak.